Powered By Blogger

nuffnang

Sunday 10 July 2011

Perhimpunan Haram BERSIH 2.0



Salam to All...

Alhamdulillah, hari ni 10 Julai - Perhimpunan Haram BERSIH dah berakhir. Semua menarik nafas lega kerana keadaan trafik di KL kembali normal. Sejak 8hb Julai (Jumaat) semua jalan nak masuk ke KL diadakan pemeriksaan polis.

Pada hari itu juga warghih sebagai pengguna jalan raya yang setia melalui Federal Highway menyaksikan trafik jem yang sangat teruk dari Shah Alam sampai ke Kuala Lumpur.

So bila da berakhirnya BERSIH barulah semua kembali tenang.

Apa impaknya BERSIH ni kepada Negara?? warga kota yang tidak bersalah terpaksa menelan pahit akibat kesusahan yang dialami. Perniagaan tidak dapat dijalankan, aktiviti rutin mereka terganggu dan sememangnya sangat2 menyusahkan dan merugikan. Ramai yang bekerja pada hari tersebut juga terjejas.

Manakala kepada peserta2 Perhimpunan Haram pula, ramai yang ditahan dan masuk lokap. Yang kesiannya kanak-kanak pun kena tangkap. Apa la mereka ni? Anak-anak pun dibawa ke tempat yang tidak sepatutnya.

Kesian juga warhih melihat kepada seorang peserta yang meninggal dunia semasa berdemo - Inalillah.

Tidak wajar pihak pembangkang menyalahkan polis mengakibatkan kematian tersebut. Polis hanyalah menjalankan tanggungjawab didalam memastikan keamanan dan ketenteraman awam. Manakala pihak BERSIH ini lah yang sepatutnya dipersalahkan kerana menganjurkan perhimpunan sedemikian rupa. Malah awal-awal lagi mereka telah di beri peringatan supaya tidak membuat perhimpunan haram. Lebih malang lagi nasihat SPB Yang di-Pertuan Agong tidak di endahkan puak2 ini.

Jelas dan nyata mereka sememangnya berniat utk membuat huru-hara. Bila ahli mereka mengalami kematian pihak polis dipersalahkan. Sebetulnya mereka (penganjur BERSIH) inilah yang bersalah kerana perhimpunan ini dilaksana atas kemahuan sendiri dan sikap keras kepala yang tidak mahu mendengar nasihat.

Kesimpulannya jangan salahkan pihak lain atas kesilapan sendiri. Pikirlah dan renungilah kekurangan diri sendiri sebelum menunding jari kepada orang lain.

No comments:

Post a Comment

nuffnang