Powered By Blogger

nuffnang

Wednesday 29 June 2011

Penggunaan Lampu LED jimat 50%

Salam to all..

Masih ingat lagi LED atau Light Emitting Diode ataupun Diod Pemancar Cahaya yang pernah dipelajari semasa sekolah menengah dulu?

Rupa-rupanya dengan menggunakan lampu LED mampu menjimatkan perbelanjaan bagi pembayaran bil elektrik. Warghih terbaca satu laporan di akhbar yang menyatakan sedemikian. Kini kerajaan menerusi Kementerian Kerja Raya sedang melaksanakan pemasangan lampu LED di 3 buah lokasi iaitu MRR2, Lebuhraya Persekutuan dan di Lapangan Terbang di Subang.

Menurut Menteri Kerja Raya iaitu Datuk Shaziman Mansor, dengan penggunaan lampu LED berkenaan kerajaan mampu berjimat sebanyak 50% yakni RM 13 juta setahun dari jumlah RM 26 juta.

Komen Warghih ialah 2 thumbs up n tahniah kerana ini merupakan kejayaan kerajaan didalam mengimplimentasikan teknologi hijau yang mesra alam dimana dapat mengurangkan sebanyak 40% penggunaan karbon. Dalam masa yang sama dapat menguntungkan kerajaan.

Kalau macam tuh boleh kita semua implimentasi teknologi hijau ni di rumah masing2. Selain dapat berjimat dapat juga memelihara alam sekitar.

No comments:

Post a Comment

nuffnang