Powered By Blogger

nuffnang

Monday 27 June 2011

kempen memboikot astro perlu diteruskan



Salam to all..


Heboh diperkatakan siaran tv berbayar astro akan menaikkan bil mulai 11 Julai ini. Sebagai salah seorang pelanggan Astro, warghih sangat tidak bersetuju dengan tindakan Astro menaikkan harga.

Warghih melihat Astro kini seolah-olah sombong dan angkuh apabila menaikkan bil dengan sewenang-wenangnya. Kerana Astro satu-satunya siaran TV satelit di Malaysia dan mempunyai ramai subsciber - lebih 3 juta orang, maka mungkin kerana tiada persaingan mereka pun menaikkan harga sesuka hati.


Baru-baru ini satu kempen memboikot Astro telah dilancarkan oleh lebih 70 pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Antaranya ialah Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM). Seruan mereka ialah tidak membuat pembayaran bil Astro selama tiga bulan berturut-turut. Selain itu kempen memboikot berkenaan turut memboikot barangan dan produk pengiklan di Astro!!

Kenapa produk/barangan pengiklan turut diboikot? Tujuannya ialah pengiklan akan mengalami kerugian terhadap pelaburan iklan mereka di Astro, apabila kita memboikot produk tersebut syarikat/pengiklan akan mengkaji rasional mereka mengiklan di Astro dan mungkin menarik balik pengiklanan mereka.


Kesannya Astro akan mengalami kerugian. Dan ini merupakan hasil strong message pelanggan2 Astro yang memboikot.


Kata-kata Pengerusi Majlis Penasihat PPIM, Tunku Azwil Tunku Abdul Razak pada pelancaran kempen boleh dijadikan renungan...


"Kita tak mati tanpa Astro, kita juga bukan nak bermusuh dengan mereka, tetapi kita tidak mahu mereka sesuka hati menekan kita dengan pelbagai bayaran seolah-olah mereka mempunya kuasa mutlak untuk berbuat apa saja sehingga sanggup mengetepikan pandangan pelanggan, termasuk arahan daripada kerajaan sendiri. Astro jangan pandang remeh kempen ini kerana kita pernah berjaya dalam kempen pemboikotan beberapa barangan sebelum ini dan kita akan membuktikan sekali lagi ‘kemampuan’ kita pada stesen televisyen terbabit".....

No comments:

Post a Comment

nuffnang