Powered By Blogger

nuffnang

Tuesday 4 May 2010

Gerabak Khas Wanita

Warghih baru-baru ni naik tren komuter ke KL. Semasa menunggu, ternampak bunting warna pink tergantung di tempat menunggu utama. Ohh...baru warghih teringat KTM Komuter kini telah memperkenalkan koc wanita.
Baguihla mcmtu. Ade privacy sikit n keselesaan bg wanita.
Bila Warghih naik je tren, bukan koc wanita. Tgk2 wanita pun ramai jugak. Lelaki paling ramai sbb kerana mereka terpaksa mengelakkan dari duduk dalam koc wanita. Yang xbestnye, banyak tempat duduk dipenuhi wanita. Yang ramai berdiri = lelaki termasukla warghih.
Warghih tertanya2, kenapala wanita-wanita ini tidak duduk dalam koc khas mereka? Habih dibolot eh tompek duduk kek komuta nih.
Terkenang pula akan berita di akhbar baru-baru ini mengenai cadangan mewujudkan Kementerian Lelaki. Warghih setuju sangat kalau diwujudkan Kementerian itu. Sebabnya ialah perlu ada suatu organisasi yang berjuang menjaga kepentingan kaum lelaki agar kesaksamaan gender yang selama ini diperjuangkan oleh ramai wanita dapat dilaksanakan secara adil kepada kedua-dua belah pihak dan mencapai matlamat utamanya.
Berbalik semula kepada perkhidmatan komuter selain memperkenalkan koc pink, KTM kini telah meningkatkan kualiti perkhidmatannya. Warghih memang puas hati dan two thumbs up for KTM. Perkhidmatan tren kini tepat 30 minit sekali berbanding dulu berjam-jam tunggu komuter.
Mengapa khidmat pengangkutan awam harini semakin cekap dan memuaskan hati? Tentulah kerana dibawah Gagasan 1 Malaysia Perdana Menteri DS Najib Tun Razak telah memperkenal GTP (Government Transform Plan). Menerusi GTP, PM telah menggariskan 6 bidang keberhasilan negara atau NKRA. Salah satu bidang tersebut ialah:- meningkatkan kualiti pengangkutan awam untuk rakyat yang diketuai oleh DS Ong Tee Kiat.

No comments:

Post a Comment

nuffnang